Het gebruik van relevante statistieken is doorgaans een goede manier om informatie te kwantificeren. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de onderstaande infographic:

De infographic laat een aantal interessante statistieken zien. Zoals de volgende zin… “In the time it will take you … 150-190 litres of ocean water will evaporate … 96 Billion dollars worth of wealth will change hands … 54 billion of these dollars will be going to somebody more wealthy than the one parting with it.”

Hoewel het niet duidelijk is wat deze cijfers precies betekenen, lijken het interessante, misschien zelfs wel schokkende statistieken. Aan het eind van de infographic komt er meer duidelijkheid: “And finally, in the amount of time it will take you to read this, 247,000 people on the internet will read some sort of information chart, graphic, or presentation that is wildly inaccurate and has absolutely no reference to any scientific studies.”

Met andere woorden: wanneer een bericht er interessant uitziet, wil dat niet per definitie zeggen dat de inhoud accuraat is. Zeker omdat veel mensen van nature geneigd zijn om af te gaan op gekwantificeerde informatie (in plaats van meningen), loert vaak het gevaar dat zij ten onrechte denken dat zij kritischer denken dan anderen.

Het is dan ook belangrijk om vragen te stellen als:

  • Wat betekenen deze statistieken?
  • Hoe is het onderzoek uitgevoerd?
  • Wie stelde de vragen en wie beantwoordden deze?
  • Wat waren de gestelde vragen?

Dit zijn belangrijke vragen die door goede ‘critical thinkers’ gesteld zouden worden. Zij die minder kritisch denken gaan hier meestal aan voorbij en nemen vaak standpunten in op basis van, op het oog, interessante, maar veelal onjuiste feiten. Door aannames te herkennen, argumenten te evalueren en daaruit conclusies te trekken (het RED model) kun je verder kijken dan dergelijke statistieken en hierdoor onjuistheden, aannames, verdraaiingen en andere soorten fictie aan het licht brengen.

De voormalige Britse premier Benjamin Disraeli zei ooit: ”Er zijn drie soorten leugens: Leugens, grotere leugens en statistieken.”

Meer weten over Critical Thinking en leren hoe je de kwaliteit van de beslissingen die je neemt kunt verbeteren? Bekijk dan de On Demand webinar over Critical Thinking of neem contact op met een van onze consultants.